حسابداری حق العمل کاری در شرکت‌های استارت آپ

حسابداری حق العمل کاری در شرکت‌های استارت آپ
4.6
(19)

طی دهه اخیر شاهد افزایش چشمگیر تأسیس شرکت‌های استارت آپ در ایران بوده‌ایم. این شرکت‌ها که با تکیه بر ایده‌های جدید فعالیت خود را شروع می‌کنند، معمولاً در سایه بکارگیری تکنولوژی، به گونه‌ای متفاوت تأمین کننده یک کالا یا خدمات موجود (یا جدید) برای مشتریان خود هستند.

متفاوت بودن نحوه ارائه خدمات توسط این شرکت‌ها باعث می‌شود که آن‌ها را استارت آپ یا نوپا نامگذاری کنند (البته این یکی از دلایل نامگذاری آن‌ها محسوب می‌شود). اما به محض شناخته شدن خدمات‌شان بین مردم و بزرگتر شدن، به یک سازمان با سلسله مراتب مدیریتی تبدیل می‌شوند که، دیگر نمی‌توان آن را با نگاه روز اول و با سرمایه، تیم و امکانات کوچک مدیریت کرد.

بعضاً (و شاید معمولاً یا حتی اغلب) دیده می‌شود که یک شرکت استارت آپ، نقش فروشنده کالاها یا خدمات دیگران را به عهده گرفته است. این موضوع نوعی حق العمل‌کاری محسوب می‌شود، که ثبت‌های حسابداری آن با ثبت‌های یک شرکت خدماتی سنتی تفاوت‌هایی دارد.

لذا ما در این مقاله قصد داریم به چگونگی حسابداری این نوع از شرکت‌های استارت آپ بپردازیم. پس تا پایان، این مقاله را دنبال کنید.

 

تفاوت حق العمل کاری با دلالی

حق العمل کاری را نباید با دلالی اشتباه گرفت. هر کدام از این 2 اصطلاح در قانون تجارت تعریف خاص خود را دارند که بهتر است قبل از اینکه به موضوع حسابداری حق العمل‌کاری بپردازیم، ابتدا به بررسی آن‌ها بپردازیم.

دلالی

طبق ماده 335 قانون تجارت، دلال کسی است که در مقابل اجرت، واسطه انجام معاملاتی شده یا برای کسی که می‌خواهد معاملاتی نماید طرف معامله پیدا کند.

حق العمل کاری

طبق ماده 357 قانون تجارت، حق العمل کار کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (آمر)، معاملاتی کرده و در مقابل حق العمل دریافت می‌کند.

 


نکته 1: منظور از حق العمل، کمیسیون است.

نکته 2: دلالی و حق العمل کاری تحت شرایط ذکر شده در قانون تجارت، تابع قوانین وکالت خواهند بود.

نکته 3: در دلالی، دلال صرفاً واسطه معامله است، و خود معامله‌ای به جز ارائه خدمات واسطه‌گری انجام نمی‌دهد. اما در حق العمل‌کاری، حق العمل کار به نام خودش وارد معامله می‌شود، اما نقش حق العمل کار دارد و نه فروشنده اصلی.

نکته 4: چنانچه موضوع حق العمل‌کاری، فروش کالای فروشنده باشد، حسابداری کالای امانی مطرح خواهد بود. بدین صورت که، حق العمل کار، کالا را به صورت امانی نزد خود نگهداری می‌کند تا پس از تکمیل فرآیند فروش، و انتقال آن، کمیسیون خود را دریافت کند.

نکته 5: حق العمل کار در زمان انجام معامله به نام خودش، فاکتور فروش نیابتی صادر می‌کند که، نام خود را تحت عنوان حق العمل کار (و نه فروشنده) در آن قید نموده است.


 

حسابداری حق العمل کاری

شرکت نمونه، طراح یک سایت فروشگاه خرده فروشی است که، بستری را در فضای آنلاین برای خریداران فراهم می‌کند، تا به راحتی بتوانند هر نوع کالای مورد نیاز خود را به راحتی تنها با دسترسی به اینترنت خریداری، و درب منزل خود تحویل بگیرند.

این کسب و کار علاوه بر اینکه، امکان خرید انواع کالا را برای مشتریان در سراسر کشور فراهم نموده، عرضه کالاها برای فروشندگان را نیز ساده می‌کند. چرا که فروشندگان نیاز به تبلیغات گسترده برای جذب مشتری مورد نظر خود را ندارند.


این همان تفاوتی است که، یک شرکت استارت آپ با تکیه بر تکنولوژی، در خرید و فروش روزانه مشتریان و فروشندگان ایجاد کرده است.


این شرکت طی عقد قراردادی با فروشندگان، کالای آن‌ها را در انبارهای شرکت خود نگهداری می‌کند، تا در زمان سفارش مشتری از طریق سایت خود، بتواند به سرعت ارسال آن را برای وی برنامه ‎ریزی کند.

این شرکت بابت حق العمل کاری فروش هر واحد کالا، 5% مبلغ فروش را از فروشنده اصلی کالا (آمر)، طی صدور فاکتوری مجزا مطالبه می‌کند، و در پایان هر ماه با هر یک از فروشندگان تسویه حساب می‌کند. ثبت‌های حسابداری مثال فوق، به شرح زیر است:

ثبت دریافت کالای امانی از آمر


ثبت فروش کالای امانی به خریدار


ثبت درآمد کمیسیون


ثبت تسویه حساب با آمر


 

نتیجه‌گیری

**  در حسابداری شرکت‌های استارت آپ خدمات، قراردادها را مطالعه، و

امکان وجود مفاد حق العمل‌کاری را بررسی کنید.  **

 

 

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در مورد این مقاله،

در زیر همین صفحه مطرح کنید.


منبع: حسابیست، قانون تجارت

به قلم: امین رضا زارع

منتظر مقالات بعدی حسابیست باشید.


این حمایت شماست که،

لینک این مقاله را از طریق دکمه‌های زیر با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید (:

چه مقدار این مطلب برایتان مفید بود؟

برای رأی دادن همه ستاره‌ها رو رنگی کنید (:

میانگین آرا: 4.6 / 5. تعداد آرا: 19

شما هنوز رأی نداده‌اید!

30 دیدگاه برای “حسابداری حق العمل کاری در شرکت‌های استارت آپ

  1. m.valojerdi گفته:

    خداقوت بهتون ، استاد هزینه هایی که حق العمل کار بابت حمل و بیمه کالای امانی دیگران پرداخت میکنه رو میتونه از آمر بگیره ؟ غیر از این دو مورد هزینه ای هست که حق العمل کار پرداخت کنه و بتونه از آمر دریافت کنه ؟

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و وقت بخیر
      ممنونم
      طبق ماده 360 قانون تجارت (باب هفتم)، حق العمل کار مکلف به بیمه اموالی که موضوع معامله است، نیست. مگر اینکه آمر دستور داده باشه.
      و اینکه طبق ماده 368 هم مخارجی که حق العمل کار انجام داده و برای انجام معامله لازم بوده باید به وی مسترد بشه.
      بله میتونه هزینه‌های دیگه‌ای هم توسط حق العمل کار انجام بشه مثل انبارداری.
      اما اگر موارد خاص دیگه‌ای مثل بسته بندی و … مطرح باشه، موضوع قرارداد از شکل حق العمل کاری فاصله میگیره (چرا که حق العمل کاری برای خرید یا فروش هست و نه ارائه خدمات خاص)، و احتمالاً باید با نظر مشاور حقوقی شرکت، قراردادها از هم تفکیک بشن.
      مثلاً یک قرارداد مجزا برای ارائه خدمات بسته بندی، و یک قرارداد هم برای حق العمل کاری فروش.
      موفق باشید.

  2. m.valojerdi گفته:

    یعنی اگه آمر دستور بیمه کالاها رو نداده باشه و در اثر حادثه ای مثل آتش سوزی کالاها از بین بره مسئولش خود آمر باید باشه درسته؟
    ببخشید استاد سوال آخر اینکه اگر حق العمل کار مجاز به فروش نسیه باشه ولی وصولش حتی با پیگیری هم انجام نشه مسئولش بازم آمره ؟

    • امین رضا زارع گفته:

      مرسی از سوالات خوب تون
      پاسخ اول: با وجود اینکه قانون تجارت بیمه کردن کالا رو وظیفه حق العمل کار نمیدونه، اما نمی‌تونیم بگیم که حق العمل کار وظیفه ای در برابر کالاهای امانی آمر نزد خودش نداره، و باید دید مصادیق خیانت در امانت از نظر قوانین چه مواردی هست.
      در واقع باید و باید در صورت امکان وقوع چنین خطراتی برای کالای امانی، قبل از عقد قرارداد، بحث بیمه و مخاطرات و مسئولیت های طرفین کاملاً روشن بشه.
      لذا همیشه در نظر داشته باشین که مشاور حقوقی، همیشه در آماده سازی متن قرارداد فی‌ما‌بین باید این موارد رو پوشش بده تا مشخص بشه که دقیقاً مسئولیت این حادثه و خسارت مربوطه به عهده کدوم طرف قرارداد هست.
      پاسخ دوم: برای فروش نسیه باید مجوز آمر وجود داشته باشه، و در صورتی که آمر اجازه نداده باشه، ضررهای ناشی از فروش نسیه متوجه حق العمل کار هست.
      در مورد این موضوع هم، شرایط فروش نسیه و مسئولیت ضررهای عدم وصول، باید به تفصیل در قرارداد فی‌مابین روشن بشه، تا حق العمل کار فروش نسیه رو سهل نگیره.

      موفق باشید

  3. m.valojerdi گفته:

    پس با این حال متن قرارداد فی مابین خیلی مهمه و ملاک کار قرار میگیره .
    خیلی ممنونم از توضیحاتتون .

  4. نسترن گفته:

    سلام و متشکرم از این آموزش عالی

    هزینه هایی که حق العمل کار انجام میده تا روند فروش بهتر بشه اما در قرار داد توافقی براش نبوده، مثلا تخفیفی از جانب خودش اعمال میکنه، این رو به چه صورت باید ثبت کنه؟
    و اینکه در صورت مشمول مالیات بودن، ‌ارزش افزوده ‌رو باید روی کارمزد قبل از تخفیف خودش محاسبه کنه؟
    متشکرم

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام خانم مرجانی
      روز بخیر
      پاسخ سوال اول:
      توافقات باید حتماً در قرارداد پیش بینی بشه.
      اما وقتی در قرارداد موضوعی پیش بینی نمیشه فارغ از اینکه میتونه مشکل ساز بشه یا نه
      میشه به عرف صنعت و حوزه فعالیت یه نگاهی داشت (اما نه اینکه معیار اصلی تصمیم باشه)
      بنده خودم طبق تجربه در شرکت‌های استارت آپ دیدم که حق العمل کار گاهاً برای جذب مشتری بیشتر، حاضر میشد تبلیغات سنگینی رو انجام بده تا بتونه محصول آمر رو براش بیشتر بفروشه و کارمزد بیشتری رو دریافت کنه. در این صورت به عنوان هزینه‌های خودش ثبت اش می‌کرد.
      با این حال باز هم ریزه کاری هایی داره. مثلاً اینکه باید تحلیل سود داشته باشیم تا مازاد بر کارمزدهامون پول خرج نکنیم
      پاسخ سوال دوم:
      باید دید که کارمزد با چه مبلغی برای آمر فاکتور میشه. مثلاً اگر 1000 ریال کارمزد فاکتور کنه، بعد 100 ريال هم به آمر تخفیف بده،
      مبلغ ارزش افزوده روی مبلغ پس از تخفیف (یعنی 900 ريال) اعمال میشه.
      رفرنس مأخذ محاسبه ارزش افزوده: تبصره 2 ماده 5 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده هست.

      لطفاً اگر راضی بودید، در انتهای مقاله، امتیاز ستاره‌ای خودتون رو ثبت کنید تا بیشتر دیده بشه.
      اگر سوالی داشتید. حتماً بپرسید
      موفق باشید
      امین رضا زارع

  5. حسین مردی گفته:

    سلام وقت بخیر وتشکر از مطالب مفیدتون
    ما شرکت آمر هستیم
    فروشی که شرکت حق العمل کار برای ما انجام داده در معاملات فصلی به صورت فروش تجمیعی میاد یا فروش به نام حق العمل کار ثبت میشه؟(با در نظر داشتن این موضوع که مجوز شرکت آمر فروش عمده هست نه جزء)
    همچنین آیا کارمزدی که حق العمل کار از ما دریافت کرده به عنوان خرید در معاملات فصلی آورده میشه؟(چون خدمات خریداری شده)
    ممنون که با دقت و بردباری به سوالات پاسخ میدید

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و درود
      زنده باشید ممنون از دیدگاه شما
      حق العمل کار فروشی رو که به صورت نیابتی از جانب شما انجام میده
      باید تحت عنوان نیابتی ارسال بکنه (مشابه دیجی کالا)
      اما شما فروش تون رو بطور مجزا باید اعلام بفرمایید که مشمول جرائم عدم اعلام موضوع ماده 169 ق.م.م، و همینطور جرائم سامانه مودیان نشید
      اینکه میفرمایید فروش تون تجمیعی رد میشه، یک موضوع رو باید در نظر بگیرید: شما عمده فروش هستید و خریدارتون احتمالاً یک بنک دار، یا شرکت پخش
      پس با این مفروضات بعید هست که اعلام فروش به صورت تجمیعی برای شما مصداق داشته باشه (برای مصرف کننده نهایی مثل خریدار غذا از رستوران یا … کاربرد داره)
      لذا اگر تجمیعی اعلام بفرمایید احتمال اینکه جزء شرکت‌های پر ریسک شناسایی بشید هست.
      برای بررسی دقیق تر باید بفرمایید که فاکتور فروش تون رو به نام چه کسی صادر میکنید؟ خریدار اصلی یا حق الحمل کار؟

      اما فاکتورهایی که حق العمل کار بابت دریافت کارمزد از شما صادر میکنه فاکتور درآمدش محسوب میشه
      و در معاملات فصلی و سامانه مودیان در بخش فروش اعلام میکنه. متعاقباً فروش حق العمل کار در مورد فاکتور کارمزد، جزء فاکتورهای خرید خدمات شما محسوب میشه که باید در سامانه معاملات فصلی اعلام بفرمایید.

      سوالی بود در خدمتتون هستم
      موفق باشید

  6. علی قاسمی گفته:

    سلام و عرض ادب . وقتتون بخیر
    اگر شرکت ما برای یک آمر فاکتور حق العمل کاری صادر می کند ، آیا آمر هم باید بابت کالایی که برای ما ارسال کرده است ثبت فاکتور انجام بدهد ؟ بعنوان مثل یک شرکت قرار است از درگاه شرکت من محصولات خود را بفروشد . اما با توجه به مجوز خود اعلام کرده است که فاکتور هزینه ای به نام شرکت من بابت کالای امانی ثبت خواهد کرد . در این صورت برای خود درآمد ثبت می کند . در صورتیکه شرکت من فقط حق العمل کار بوده و محصول شرکت دیگری را به فروش می رساند

    • امین رضا زارع گفته:

      جناب قاسمی عزیز
      سلام و وقت بخیر
      اگر شما حق العمل کار هستید (یعنی کالای امانی دریافت میکنید تا آن را به مصرف کننده نهایی بفروشید)، به نظر بنده صرفاً با داشتن قرارداد فی مابین طبق مفاد قانون تجارت، می‌توانید ادعا کنید که حق العمل کار هستید. در غیر اینصورت ممکن است از نظر مالیاتی اثبات فرآیندهای کاری شما سخت باشد.

      با فرض وجود چنین شرایطی دال بر وجود رابطه آمر و حق العمل کار:
      بعد از انجام موضوع قرارداد حق العمل کاری برای آمر، مستحق دریافت حق العمل یا کارمزد پیش بینی شده در قرارداد (مثلاً به ازای فروش محصولات امانی آمر) خواهید شد.
      که در این صورت شما باید بابت این حق العمل دریافتی فاکتور صادر کنید. این فاکتور برای شما درآمد، و برای آمر هزینه محسوب می‌شود.
      نکته اینجاست که فاکتور مزبور، فاکتور نیابتی محسوب نمی‌شود (شرایط خاص خود را دارد). بلکه فاکتور ارائه خدمات شما به آمر (به عنوان خریدار خدمات شما) است.

      حالا با توجه به مثالی که فرمودید:
      صادر کردن فاکتور فروش کالا توسط آمر (برای محصولات امانی آمر نزد شما) به دو دلیل زیر اشتباه است:
      دلیل اول) اصلاً آمر نمی تواند برای کالای امانی خودش نزد شما فاکتور درآمدی صادر کند. چون شما با وی معامله ای دال بر خرید از او انجام نداده اید.
      دلیل دوم) اگر فاکتور فروش به نام شما صادر کند، یعنی شما قبول کرده اید که کالا را طی یک معامله، از طرف مقابل خریداری کرده اید و به نظر بنده در این صورت بحث امانی بودن کالا منتفی است.

      البته با توجه به امکانات سامانه معاملات فصلی، شاید بتوان گفت آمر می‌تواند فاکتور فروشی صادر کند که اطلاعات شما به عنوان حق العمل کار در آن درج شود نه خریدار.
      اما قبل از آن باید ضرورت صدور چنین فاکتوری را از طریق مشورت با ممیز مالیاتی یا واحد مشاوره اداره امور مالیاتی بررسی کنید.

      پیشنهاد میکنم قبل از هر چیز برای ارائه خدمات خود (مثلاً امکان استفاده فروشندگان از سایت پر بازدید شما برای جذب راحتتر مشتری خودشان) به این افراد یا شرکتها، با یک مشاور حقوقی مشورت کنید تا قالب قراردادهای حق العمل کاری منطبق با فعالیت شما را طراحی کند. این نوع از قراردادها جزییاتی دارد که در این قالب نمی‌توان پاسخ کامل و همه جانبه ای برای آن ارائه کرد.

      موفق باشید

  7. سید هاشمی گفته:

    با سلام و دعای خیر
    ضمن سپاس از استاد گرامی
    یکی از دوستانم سوالی در مورد کارشان داشت ، ایشان در پتروشیمی مشغول بکار شده ، شرکت اصلی (دوستم ) به یک شرکت دوم مواد اولیه داده و شرکت دوم بابت فرآوری هزینه دریافت می نماید. شرکت دوم قسمتی از مواد را بر می گرداند و یک قسمت دیگر را خودش می خرد. نحوه ثبت حسابداری را محبت می فرمایید. با احترام

    البته یک سوال دیگر : اگر در اسفند ماه کالا تحویل شود به شرکت دوم و شرکت دوم در اردیبهشت عملیات انجام شده را صورتحساب نماید ، ثبت حسابها چگونه خواهد بود ؟

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و وقت بخیر

      موضوع سوال شما با محتوای این مقاله “حق العمل کاری” متفاوت هست، و به نظرم
      سوال شما در مورد سفارش ساخت (فرآوری یک ماده خام) هست و به حسابداری صنعتی (بهایابی) مربوط می‌شود.

      سعی میکنم با توجه به مفروضات سوال شما در چند سطر خدمتتون توضیح بدم
      مفروضات سوال شما رو میشه به چند طریق ثبت کرد. اما بنده حالتی رو عرض میکنم که از سوال شما متوجه شدم.

      پاسخ سوال اول) برای بخشی که فرآوری می‌شود و برگشت می‌شود:
      زمانیکه مواد خام از شرکت اصلی خارج میشه:
      موجودی کالای امانی ما نزد دیگران (شرکت دوم) بد | موجودی مواد اولیه بس

      زمانیکه مواد فرآوری شده به شرکت اصلی برگشت میشه:
      موجودی در جریان ساخت (ایستگاه پیمانکار یا همان شرکت دوم) بد | موجودی کالای امانی ما نزد دیگران (شرکت دوم) بس

      زمانیکه بهای خدمات فرآوری توسط شرکت دوم فاکتور میشه (با فرض امکان ردیابی فرآیند بهایابی فرآوری):
      موجودی در جریان ساخت (ایستگاه پیمانکار یا همان شرکت دوم) بد | حسابهای پرداختنی تجاری (شرکت دوم) بس
      ** این ثبت رو کمی ساده کردم که پاسخ سوال تون طولانی نشه.

      اگر بعد از فرآوری و ثبت بالا، کالا برای شرکت اصلی قابل فروش هست:
      موجودی کالای ساخته شده بد | موجودی در جریان ساخت (ایستگاه پیمانکار یا همان شرکت دوم) بس

      پاسخ سوال اول) برای بخشی که توسط شرکت دوم خریداری می‌شود:
      این بخش ساده است. ثبت‌های حسابداری موجودی کالا در این مورد صدق می‌کند.
      لطفاً به مقاله “ثبت‌های حسابداری موجودی کالا در ۵ رویداد اصلی” مراجعه کنید. سوالی بود در همان صفحه بپرسید.

      پاسخ سوال دوم)
      اگر در اسفند مواد خام ارسال بشه و در سال بعد عملیات انجام بشه، طبق ثبتهای بالا “موجودی کالای امانی ما نزد دیگران” باز خواهد بود
      پس از ارائه خدمات توسط شرکت دوم، و برگشت مواد فرآوری شده ادامه ثبتهای طبق سناریوی بالا قابل اعمال هست.

      موفق باشید

  8. امیر حسین جوادزاده گفته:

    با سلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی
    بنده مسئول خرید شرکت هستم.از دیجی کالا چندین خرید انجام دادم که فاکتور رسمی هم دارد و داخل فاکتور شماره مالیاتی هم ثبت شده ولی وقتی در سامانه معاملات فصلی فاکتور ها رو میخواهیم تائید کنیم با وجود اینکه تیک حق العمل کاری و هم میزنیم کد مالیاتی ها یافت نمیشه ولی کد مالیاتی هزینه حمل موجود هست لطفا راهنمایی میکنید

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و وقت بخیر
      فکر میکنم منظور شما شماره مالیاتی قابل رویت در سامانه مودیان هست!
      اگر مشکل در فراخوانی اطلاعات برای رویت و تایید فاکتورهای خرید دارید،
      با توجه به اینکه این سامانه در مرحله توسعه هست. ممکنه مشکل فنی وجود داشته باشه.
      متاسفانه بنده در این مورد که فرمودید تجربه مشابهی نداشتم که بتونم راهنمایی تون کنم.
      پیشنهاد میکنم با تلفن پشتیبانی سازمان امور مالیاتی تماس بگیرید.

      موفق باشید

  9. روزبه زند گفته:

    سلام وقت بخیر جناب زارع عزیز
    ممنون بابت مقاله خوب شما .
    سوال اول : آیا این بند در قراردادحق العمل کاری صحیح است ؟
    (فروشنده مطابق بخشنامه سازمان امور مالیاتی نیازی به صدور صورتحساب فروش موضوع آئین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ندارد و فروش های صورت پذیرفته توسط شرکت حق العملکار به نیابت از خود را در سامانه معاملات فصلی به نام شرکت حق العملکار ارسال خواهد نمود.)
    و سوال دوم : آیا قراردادهای دیجیتالی که معمولا در سایت مورد تایید قرار میگیرند وجاهت قانونی برای اثبات حق العملکاری را دارند (به شرط اینکه کلیه مبالغ حاصل از فروش کالا به حساب فروشنده واریز شود)

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و وقت بخیر
      ممنون از شما
      جناب زند عزیز

      در مورد سوال اول شما باید عرض کنم که:
      در بخشی از آئین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم، در مورد صورتحساب فروش نوع اول و دوم صحبت میکنه؛ و بنده در مورد صورتحساب نیابتی در این آئین نامه مفادی رو ندیدم.

      و اینکه شما فرمودید: فروشنده مطابق بخشنامه سازمان امور مالیاتی
      نیازی به صدور صورتحساب فروش نداره و فروش های صورت پذیرفته توسط شرکت حق العملکار به نیابت از خود را در سامانه معاملات فصلی به نام شرکت حق العملکار ارسال خواهد کرد.

      اول اینکه، بنده بخشنامه اشاره شده رو تا به حال ندیدم.
      دوم اینکه، شاید برای عدم الزام صدور صورتحساب فروش توسط آمر (با مشخصات مصرف کننده نهایی) بشه به ماده 357 قانون تجارت استناد کرد، اما بعید میدونم که آمر کلاً از صدور صورتحساب معاف باشه. چرا که باید تکالیف خودش رو در سامانه معاملات فصلی به استناد صورتحساب های خودش انجام بده.

      «بنده نظر خودم رو با توجه به امکانات موجود در سامانه معاملات فصلی عرض میکنم، و شما حتماً حتماً با ممیز مالیاتی یا یک مشاور مالیاتی خبره مشورت کنید»

      اگر شما حق العمل کار هستید
      ابتدا در مورد کالایی که به مصرف کننده نهایی میفروشید:
      شما یک فاکتور فروش نیابتی صادر میکنید، و مشخصات خریدار رو در فاکتور لحاظ میکنید. و سپس در سامانه معاملات فصلی:
      از یک طرف، مصرف کننده نهایی مشخصات شما رو به عنوان حق العمل کار در معامله (خرید خودش) اعلام میکنه.
      و از طرف دیگه هم، آمر مشخصات شما رو به عنوان حق العمل کار در معامله (فروش خودش) اعلام میکنه.
      البته باید بررسی کنید که در سامانه مودیان موضوع حق العمل کاری چطور پوشش داده شده است!

      سپس در مورد کارمزد دریافتی تون از آمر:
      باید فاکتور درآمد کارمزدتون رو در سامانه معاملات فصلی و سامانه مودیان اعلام بفرمایید، و آمر هم باید همین کارمزد رو خرید اعلام کنه.
      البته در سامانه مودیان شما این فاکتور رو اعلام میکنید و آمر فقط اون رو تایید میکنه.

      و در مورد سوال دوم:
      این سوال کاملاً حقوقی هست و متأسفانه بنده تخصص کامل در این زمینه ندارم. لذا پیشنهاد میکنم حتماً با یک کارشناس حقوقی در این زمینه مشورت کنید.
      اما در اثبات اینکه وجه حاصل از فروش کالای آمر، درآمد شما نبوده، می‌توانید به مدارک واریز بانکی وجوه مزبور به حساب آمر استناد کنید.
      به نظرم اگر قرارداد کتبی خوبی داشته باشید قابل دفاع است.

      موفق باشید

  10. محسن گفته:

    سلام استاد وقت بخیر من یه شرکت استارتاپ حق العمل کار دارم در حوضه ساختمان میخواستم بدونم دوره ای یا آموزشی دارید که بتونه به ما در زمینه حسابداری و سند زدن به صورت جامع و کامل با جزئیات آموزش بده؟

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و وقت بخیر
      دوره های آموزش حسابداری سایت حسابیست
      از مباحث مقدماتی و پایه وجود داره
      اما در حال حاضر به دلیل آپدیت و ضبط مجدد دوره ها
      فروش این دوره ها متوقف شده

      در صورت تمایل به شماره تماس سایت پیامک بزنید تا پس از بارگزاری دوره های جدید
      شما رو مطلع کنم

      موفق باشید

  11. محسن گفته:

    سلام استاد وقت بخیر یه سوال داشتم من توی شرکت حق العملکار پول خریدار رو در یک حساب واسط به مدت معلوم نگه داری میکنیم تا زمانی که خریدار جنس رو تحویل گرفت و تایید کرد طی یه پروسه ای مشخص با آمر تسویه میکنیم و کارمزد خودمونم تو یه حساب دیگه میریزیم تا کاملا مشخص باشه آیا به نظرتون با اینکار مشکل مالیاتی نخواهیم داشت و برای حساب واسط مالیاتی در نظر نمیگیرن؟ با توجه به اینکه حساب واسط به اداره مالیاتی معرفی شده است.

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام و وقت بخیر
      حساب واسط که فرمودید شما رو در تفکیک سهم شما و آمر کمک میکنه
      اما به هر حال جز حسابهای بانکی رسمی شرکت شماست و طبق فرمایش خودتون به اداره مالیاتی هم اعلام کردید
      چیزی که به شما در دفاع مالیاتی کمک میکنه، قرارداد حقوقی مشخص هست، که در اون تمام مراحل کار از جمله
      وصول پول توسط حق العمل کار و واریز به حساب آمر (پس از کسر حق العمل) در اون قید شده باشه.
      اما خب به اینجا ختم نمیشه.
      نکات زیادی وجود داره که یک کارشناس حقوقی خبره و یک مشاور مالی و یا مالیاتی (و حتی بیمه) باید در تنظیم قرارداد به شما کمک کنند تا ریسک شما کم بشه.

      موفق باشید

  12. محسن گفته:

    ببخشید استاد من تعداد سوالهام زیاد شد خواستم بگم من به کارخانه های متفاوتی برای تامین مصالح کار میکنم و درصد کارمزد ما متفاوته اما تو قرارداد که به صورت الکترونیک است واحد میباشد درصد حداقل و حداکثر درج کرده ایم ۳ تا ۱۰ درصد با این حال برای سند حسابداری چگونه باید عمل کنیم و اینکه جهت اداره مالیات میانگین گرفته میشود یا به صورت دیگه ای لحاظ میشود. البته درصد هر کارخانه به صورت کتبی مشخص میباشد. تشکر

    • امین رضا زارع گفته:

      باید سوالاتی از شما بپرسم که بتونم نسبت به جوانب مختلف کارتون شناخت پیدا کنم
      بعد پاسخ رو عرض کنم.
      متأسفانه تنها با اطلاعاتی که در سوالات شما هست به راحتی نمیشه پاسخ داد وگرنه پاسخ میدادم.
      در صورت تمایل میتونید به شماره موبایل موجود در صفحه “تماس با ما” پیامک بزنید و درخواست مشاوره بدید
      تا در زمان هماهنگ شده در خدمتتون باشم.

      موفق باشید

  13. ابی گفته:

    سلام وقت بخیر میشه بی زحمت در خصوص حسابداری شرکتهای استارتاپی فروش خدمات مثل شرکت ازکی توضیح بفرمایید اینه واسطه هستند و خودشون فروش ندارند ولی پول خدمات یا کالا اول به حساب اونها واریز میشه

    • امین رضا زارع گفته:

      سلام جناب ابراهیم زاده عزیز
      با توجه به اینکه بنده خودم در صنعت استارت آپ فروش بیمه تجربه دارم،
      بخشی از تجربیاتم رو در اولین فرصت، در کامنت بعدی خدمتتون عرض میکنم
      اما اینکه شرکتی که فرمودید، آیا دقیقاً به این طریق (که عرض خواهم کرد) عمل میکنه یا خیر اطلاع ندارم.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش جامع Pivot Table
کارهای چند ساعت را چند دقیقه‌ای انجام دهید!

دسترسی به دانلود 4 فیلم آموزش جامع
این ابزار فوق العاده را ساده، سریع و جامع یاد بگیرید
close-link
عضویت | ورود
شماره موبایل خود را با صفر وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد